apropos…

Sakset fra studentblogg.uib.no

For dere nye studenter er det mange gode råd som kan gis, men et av de bedre jeg har lest er å starte å bygge din merkevare. Hvis man ikke foretrekker å bli omtalt som et slags objekt, er poenget ganske klart: Lag deg et navn som kan googles (ja, er ikke dette er verb nå?) uten at hjerte ditt hopper over noen slag av resultatet. Glem janteloven og konsentrer deg om hva du faktisk er flink til. Skriv det gjerne ned, på LinkedIn for eksempel. Det er skummelt å tenke på at snart er den fantastiske studenttilværelsen slutt, men samtidig så skal det bli enormt godt.

Guilty as charged.


Jeg sitter fremdeles på gjerdet når det kommer til hele denne «sosiale medier er nøkkelen til å skaffe seg jobb» teorien. Av og til virker det som om det faktisk lønner seg for jobbsøkere å være på f.eks twitter:

Utvilsomt øker sannsynligheten for å bli lagt merke til med antall web-platformer man har klart å registere under sitt eget navn. Om det øker sannsynligheten for å få jobb er en annen sak, og noe jeg gjerne skulle sett data på. Jeg er også redd for at denne misforstår denne strategien og bruker masse tid på å utforme profiler og lage nettverk når de egentlig burde gjort det de vil bli gode på. Personlig merkevare-bygging fungerer flott for sosiale medier guru Thomas Moen, fordi det er nettopp det han holder på med.

Jeg tror egentlig ikke jeg ville jobbet for noen som ansatte meg hovedsakelig på grunn av at jeg har en skryteside på LinkedIn eller about.me (jada, enormt hykleri fra min side). Jeg tviler også på at mange arbeidsgivere tenker slik, fordi det (forhåpentligvis) er andre ting som er viktigere: referanser, formell kompetanse, vandel, intervju osv. Jo mer tid man bruker på å bygge sosiale medier merkevarer, jo mindre tid og oppmerksomhet går til å bli god til å gjøre det man vil gjøre. Med andre ord, bytt ut er til vil bli i oppfordringen fra studentblogg: «konsentrer deg om hva du faktisk er flink til» 

For å relatere det til forrige innlegg: Humanister bør ikke bruke tid på å lage LinkedIn profiler når de kan bruke tid på å bli flinke humanister. Og flink humanist blir man hovedsakelig ved å forske, lese, skrive, formidle og være aktiv deltaker i relevante diskurser.