World Offside

På Høyden - Kastet bort 4,9 millioner i et virtuelt Institutt for informatikk (30.5.2012):

– Fremdeles er vi på jakt etter 30 millioner kroner som vil gjør det mulig å utvikle spillet enda mer, uttaler Stein Erlend Arge og Morten Døhlen i et intervju med Uniforum i februar 2008. Her forteller de at Forskningsrådet har fått en søknad om prosjektstøtte. Visjonen er å tilby spillet som et supplement til en ny webløsning for UiO. Et virtuelt universitet med et virtuelt universitetsområde, vil framstå som enestående både nasjonalt og internasjonalt, er de overbeviste om.

Denne saken er (også) et typisk eksempel på bare «fordi du kan, betyr ikke at du bør», og at 'enestående' ikke nødvendigvis betyr 'bra'.

Sommeren 2008 får World Beside imidlertid en ny stor kontrakt. For 4,9 millioner kroner skal selskapet utvikle en virtuell parallell til Institutt for informatikk, som blant annet skal brukes i arbeidet med å rekruttere nye studenter.

[…]

Oppdraget klassifiseres som forskning og utvikling, og legges derfor ikke ut på anbud. I et vedlegg til kontrakten begrunnes den direkte anskaffelsen med at det det dreier seg om et nytt produkt som ikke finnes på verdensmarkedet, en tredimensjonal modell av vår egen jordklode.

For 4,9 mill kunne man utviklet et state-of-the-art universitetsnettsted som er mye viktigere med tanke på rekruttering. For 1 mill kunne sikkert Institutt for informatikk tilgjengeliggjort interessante og spennende data gjennom APIer som potensielt fremtidige informatikkstudenter kunne lekt seg med. En generasjon som har vokst opp med spill som Counter Strike, World of Warcraft, Crysis og Halo er neppe interesserte i å vandre rundt i en virtuell universitetsbygning. Og ja, en tredimensjonal modell av vår egen jordklode som i tillegg kunne lastes ned og brukes av alle ble lansert i 2005, også kjent som Gooogle Earth.