123BLÅGG!

Dette kunne vært en anmeldelse av den nye boka™ 123blogg av en landets guruer for sosiale medier @thomasmoen. Boka på 80 sider er ment for «nysjerrige, nybegynnere & eksperter» og kom ut i dag på Cappelen Damm Akademisk innbundet med et stort rosa (kremt) cover. Man kan spørre seg hvorfor man har valgt å bruke et stort anførelsestegn til å pryde boken. Jeg siterer forfatteren:

Jeg har alltid vært en person med mange mennesker, om mange temaer, som gjorde at vi valgte å ta ut profilen på mange forskjellige måter – men med et hovedelement. Nemlig sitat tegnet[sic], som visualiserer at jeg ytrer meg og mener noe.

bokens nettside kan vi lese at:

Blogging har skapt karrierer, veltet regimer og gitt unge mennesker en stemme i offentligheten. Boken gir deg kunnskap om de uskrevne reglene og uttrykksformene i bloggverden, og viser hvordan noen har kommersialisert bloggene sine.

Thomas Moen kan vise til en del års erfaring med både blogging og merkevarebygging (sorry, «kommunikasjon» heter det visst på fagspråket). Han hevder at det handler om å «knytte tettere bånd til kundene sine gjennom blogging og annen digital kommunikasjon», og har i tråd med dette også blogget om framdriften til 123blogg.

Fordi jeg jobber mye med formidling og kommunikasjon på nett var jeg interessert i å finne ut hvorfor twitterstrømmen min var fylt av #123blogg i dag tidlig. Og dersom bokanmeldelsen av superblogger Hans-Petter Nygård Hansen stemmer, burde den ikke være så vanskelig å komme seg igjennom heller. 

Den gang ei.

I følge forfatteren selv ønsket ikke Capellen Damm Akademisk å gi ut den ut i digital utgave. Det vil si, den kommer visstnok ut som iPad-app «om en måned». Paradokset er åpenbart. Jeg vil hevde at oppblomstringen av «bloggen» representerer en av de den mest betydningsfulle endringene innenfor tekstlig kommunikasjon siden trykkekunsten ble oppfunnet og utbredt.

Mange vil nok legge til at den utfordrer den foregående publiseringsindustrien (som Cappelen Damm er et medlem av). Derfor synes jeg at Moen har gått med på et pussig kompromiss når boken hans (1) blir gitt ut på papir, og (2) blir gjort digitalt utilgjengelig for alle utenfor Apples programvareplattform. Det er med på å undergrave verdien av den platformen Moen argumenterer for, og vitner om at Cappelen Damm ikke forstår at deres verdi ligger i å produsere bøker uavhengig av hvilken form de utgis i. Det kan være markedsmessige grunner til å vektlegge papirutgaver av visse typer litteratur, men 123blogg slår meg som en bok som burde vært ute i et digitalt format (.epub /.pdf) fra første dag.

Selv om det godt kan hende at 123blogg har mange gode tips hva blogging angår (selv synes jeg at Merlin Mann og John Gruber har sagt det som er verdt å si) har valgene som forlaget og –hvor enn indirekte– Thomas Moen har tatt for distribusjon i mine øyne redusert bokas kredibilitet. Det er kanskje ikke verdens undergang, men det er verdt et blogginnlegg.

Heldigvis finnes det forlag som har skjønt det.